Συνταγές

Σπιτικό ψωμί

Λίγες στιγμές μπορούν να συγκριθούν με την ευχαρίστηση και την ικανοποίηση που νιώθει κανείς βγάζοντας από το φούρνο το φρέσκο, δικό του ψωμάκι. Όταν μάλιστα το κόψεις και γεμίσει ο χώρος με το μοναδικό του άρωμα, γυρνάς πίσω σε εποχές που όλα ήταν πολύ πιο απλά.

Πρώτα, λίγα λόγια για το αλεύρι. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εξ’ ολοκλήρου το κοινό άσπρο αλεύρι. Αν όμως θέλετε πιο ενδιαφέροντα αποτελέσματα, καλό είναι να κάνετε ένα μίγμα από διάφορα άλευρα. Για παράδειγμα για 1kg αλεύρι ανακατέψτε 700gr άσπρο αλεύρι και 300gr αλεύρι ολικής αλέσεως. Ή, 600gr άσπρο αλεύρι, 300gr αλεύρι ολικής αλέσεως και 100gr κρίθινο αλεύρι. Μπορείτε να πειραματιστείτε με αμέτρητους συνδυασμούς. Η βασική συνταγή είναι η ίδια, απλά ίσως χρειαστεί διαφορετική ποσότητα νερού.

Υλικά

Για 2 μεγάλες φρατζόλες ή καρβέλια

1kg αλεύρι ή μίγμα της επιλογής σας
2 φακελάκια αποξηραμένη μαγιά (διαβάστε τις οδηγίες στο φακελάκι να βεβαιωθείτε ότι η αναλογία είναι σωστή, γιατί μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με τη μάρκα)
1 κουταλιά του γλυκού ζάχαρη
1 κουταλιά της σούπας αλάτι
χλιαρό νερό

Μέθοδος

  1. Ανακατέψτε τη μαγιά σε λίγο χλιαρό νερό, και αφήστε τη για περίπου 15 με 20 λεπτά
  2. Ανακατέψτε όλα τα υλικά εκτός από το νερό σε ένα καθαρό πλαστικό δοχείο ή λεκάνη
  3. Προσθέστε τη μαγιά που έχετε βάλει στο νερό, και αρχίστε σιγά σιγά να προσθέτετε χλιαρό νερό ανακατεύοντας ωστε να ενσωματώνεται με το αλεύρι. Προσοχή στην ποσότητα του νερού! Είναι προτιμότερο να είναι πιο λίγο και να χρειαστεί περισσότερο, παρά να πέσει πιο πολύ απ’ όσο χρειάζεται. Και να ξέρετε οτι το σημείο ανοχής είναι πολύ μικρό, γι’ αυτό και να το προσθέτετε λίγο λίγο. Ανάλογα με το είδος του αλεύρου, η τελική ποσότητα του νερού που θα χρειαστείτε θα διαφέρει κάθε φορά.
  4. Ξεκινήστε το ζύμωμα με δυνατές ρυθμικές κινήσεις, ενσωματώνοντας σιγά σιγά όλο το αλεύρι. Αν χρειαστεί προσθέστε λίγο νερό. Θα καταλάβετε οτι το νερό είναι αρκετό όταν η ζύμη είναι μαλακή μεν, αλλά αρκετά στεγνή ώστε να μην κολάει στα τοιχώματα του δοχείου. Όταν αυτό συμβεί, βγάλτε τη από το δοχείο και πάνω σε αλευρωμένη επιφάνεια (για να μην κολάει) συνεχίστε το ζύμωμα για 15 με 20 λεπτά. Σιγά σιγά θα δείτε οτι το ζυμάρι θα γίνεται όλο και πιο ελαστικό καθώς θα απελευθερώνεται η γλουτένη από το αλεύρι. Δείτε το και σαν ευκαιρία για γυμναστική…
  5. Επιστρέψτε το ζυμάρι στο πλαστικό δοχείο, και σκεπάστε το με κάποιο καθαρό ύφασμα (οχι συνθετικό) ή πετσέτα. Αφήστε το να “ξεκουραστεί” για περίπου 50 λεπτά με μία ώρα σε κάποιο ζεστο σημείο του σπιτιού χωρίς ρεύματα. Θα δείτε οτι στο τέλος αυτού του χρόνου θα έχει τουλάχιστον διπλασιαστεί σε μέγεθος.
  6. Μεταφέρτε το και πάλι σε μία αλευρωμένη επιφάνεια, και ξαναζυμώστε το για λίγο ώστε να φύγει από μέσα όλος ο αέρας. Σχηματήστε τις φρατζόλες ή τα καρβέλια όπως θέλετε και τοποθετήστε τα στα ταψιά μέσα στα οποία θα τα ψήσετε, αφού τα προηγουμένως τα αλευρώσετε για να μην κολήσουν. Τέλος πασπαλήστε τα με λίγο αλεύρι από πάνω και ξανασκεπάστε τα απαλά με το ύφασμα. Αφήστε τα για περίπου 35 με 45 λεπτά να φουσκώσουν και πάλι.
  7. Προθερμάνετε το φούρνο στους 220°C. Τοποθετήστε τα ψωμιά στο φούρνο και ψήστε τα για περίπου 50 λεπτά με 1 ώρα αρχικά στους 220°C και μετά από τα πρώτα 20 λεπτά στους 200°C.
  8. Βγάλτε τα από το φούρνο, και τοποθετήστε τα πάνω σε μια σχάρα για να κρυώσουν
  9. Και τώρα μπορείτε να τα κόψετε, να τα απολαύσετε, και να ανταμοιφθείτε με το αποτέλεσμα του κόπου σας.

Tips

  • Μπορείτε να εμπλουτίσετε το ψωμί σας, προσθέτοντας σπόρους όπως σουσάμι, ηλιόσπορο, βρώμη, λιναρόσπορο, ακόμη και καρύδια δημιουργώντας έτσι πολύσπορο ψωμί.
  • Εναλλακτικά, μπορείτε να βάλετε ελιές, τυρί ή όποιο άλλο υλικό νομίζετε οτι θα σας αρέσει, και να πλάσετε μικρότερα σε μέγεθος ψωμάκια, φτιάχνοντας έτσι νόστιμα και υγιεινά σνακ.

Σχετικές Δημοσιεύσεις